Hur NSAID kan påverka njurhälsan

classic Classic list List threaded Threaded
4 messages Options
Reply | Threaded
Open this post in threaded view
|

Hur NSAID kan påverka njurhälsan

simka
Jag har använt NSAID under en längre period för min ryggsmärta och läste nyligen att dessa läkemedel kan påverka njurarna. Det gjorde mig lite orolig eftersom jag redan har haft lätt nedsatt njurfunktion tidigare. Har någon här erfarenhet av det? Jag försöker dricka mycket vatten och undvika att ta dem om det inte verkligen behövs, men det är svårt när man har ont. Någon som har tips eller har pratat med läkare om det här?
Reply | Threaded
|

Re: Hur NSAID kan påverka njurhälsan

licekpetr314
This Longines lot 122 link of the January Fine and Decorative Arts Auction by Quinn's Auctions Galleries on Friday, January 24th, 2025 at 10 am ET. The high bid at the time link of publication is $900. Click link here to view the lot.
Reply | Threaded
|

kosia
In reply to this post by simka
Jag hade precis samma fundering när min mamma fick NSAID för sina leder. Vi pratade faktiskt med hennes läkare och han sa att man måste vara extra försiktig om man har känsliga njurar. Han tipsade om att alltid hålla koll på vätskeintaget och att ta regelbundna prover, något jag läste mer om på https://gentaur.se/kunskap/icke-steroida-antiinflammatoriska-lakemedel-viktig-information-om-populara-lakemedel. Det blev tydligt att man inte ska använda dessa läkemedel mer än nödvändigt, och att lyssna på kroppen är viktigt. Bättre att fråga vården än att oroa sig i onödan.
Reply | Threaded
|

bims
Flera i min släkt har haft problem med njurarna, och det verkar som att vissa läkemedel kan göra skillnad för vissa men inte för andra. Jag har själv inte behövt ta NSAID länge, men jag vet att några bytte till andra sorters smärtlindring när de märkte att värdena förändrades. Det är nog bra att alltid vara ärlig mot vården och följa upp regelbundet om man har riskfaktorer.