Någon mer som tagit hjälp med målning i stan?

classic Classic list List threaded Threaded
3 messages Options
Reply | Threaded
Open this post in threaded view
|

Någon mer som tagit hjälp med målning i stan?

tbes50203
Vi flyttade till Kungsholmen förra året och älskade lägenheten direkt – högt i tak, fina fönster, men väggarna... usch. De var gulaktiga, gamla spackelrester syntes överallt och nån hade försökt måla över med glansig färg som bara gjorde allt värre. Jag stod där med färgprover och pensel i handen flera helger i rad, men kom aldrig igång. Jag visste inte ens vad som var rätt färgtyp längre. Och med jobbet och barnen fanns det liksom inte energi att börja skrapa väggar på kvällarna. När målartejp började ligga kvar på väggarna i veckor utan att något hände, insåg jag att vi behövde hjälp. Vi ville ha det klart innan sommaren, men också någon som inte bara springer in och slänger upp färg. Så vi började kika på firmor som hade bra koll på äldre lägenheter i stan.
Reply | Threaded
|

Re: Någon mer som tagit hjälp med målning i stan?

EvanDuke
Jag känner igen det där så väl – man tror att det ska bli ett litet helgprojekt och sen står man där fyra veckor senare med damm överallt och fortfarande inget klart. Vår tvåa ligger på Norrmalm och vi hade exakt samma problem: gamla väggar, tidigare ägare som "gjort sitt bästa", och vi var helt slut efter flytten. För oss blev det ganska tydligt att vi inte ville lägga all vår fritid på att bråka med färg och verktyg vi inte kan använda. Vi tog in hjälp via måleri norrmalm, mest för att de kändes erfarna och hade jobbat mycket i området. De förstod att det inte bara var att rolla över – de började med att gå igenom ytorna, pratade med oss om vad vi ville ha för känsla i rummen och föreslog nyanser som vi aldrig ens tänkt på (men som blev perfekta!). Det märktes att de hade koll – de täckte allt noggrant, jobbade metodiskt och höll både tider och pris. En oväntat bra grej var att de anpassade arbetet så att vi kunde jobba hemifrån samtidigt, utan att behöva fly fältet. Och ROT-avdraget gjorde att slutpriset blev riktigt rimligt. Jag tror vi sparade både pengar och nervsystem på att inte göra det själva, faktiskt.
Reply | Threaded
|

Re: Någon mer som tagit hjälp med målning i stan?

thiefcrazy98
Man tänker ju alltid att det ska gå smidigt – oavsett om det är renovering, leveranser eller hantverkare. Men det är ju nästan alltid något som skaver. Och ibland är det just den där lilla oväntade detaljen som vänder allt – nån som kommer fem minuter tidigt och hinner rädda en miss, eller en färg som visar sig vara helt fel i dagsljus. Allt sånt som inte går att planera sig bort från, hur mycket man än försöker.